Hur du blir en bättre golfare
Historia och kuriosa

Hur du blir en bättre golfare

Golf är en harmonisk sport för dig som vill ha variation i din träning. Kanske vill du även kombinera träning med att få röra dig ute och småprata lite med spelkamraterna under tiden. Både socialt umgänge, frisk luft och träning i ett.

Som nybörjare kan golf dock vara en lite klurig sport att bemästra. Det är inte helt lätt att svinga klubban rätt och få till de där perfekta slagen. Ett annat hinder som gör att inte så många börjar spela golf är att det är ganska dyrt att vara med i en golfklubb. På vissa klubbar finns dock möjlighet till avbetalning eller betalning på faktura via tjänster som Capcito. Själva utrustningen är också relativt dyr även om det går att hitta billig begagnad utrustning som kan fungera minst lika bra. Nedan listas några tips på hur du som nybörjare kan bli en bättre golfare.

Övning ger färdighet

För att bli bra på något krävs övning i mängder. Alla är nybörjare till en början och du måste ha respekt för att du inte kommer gå in och dominera direkt. Med mycket och intensiv övning kan du dock nå oanade höjder på ganska kort tid. Allt detta kräver emellertid att du spenderar en hel del tid på golfbanan. Om det inte är tid du riktigt har, är ett tips att bygga ihop en mindre golfanläggning hemma med ett par hål där du kan öva. Som sagt, övning ger färdighet!

Hämta inspiration från andra

Att låta sig influeras av andra som gör något som man själv skulle vilja bemästra är ofta ett gott recept för framgång. Ta dig därför tid att studera dina mer erfarna golfkamrater när ni är ute på banan. Kolla in deras klubbteknik och hur de lägger upp spelet på den aktuella banan. Om du vill ta inspirationen till ytterligare en nivå kan du även söka efter inspiration på sociala medier. Det finns många golfare som är mycket aktiva på kanaler som Instagram och YouTube där du kan följa deras dagliga utveckling och sporra dig själv. Om du känner dig manad kanske du själv rentav kan starta en YouTube-kanal där man får följa din utveckling i golfens värld.

Hitta en utrustning som du trivs med

Som nämndes inledningsvis är utrustningen som behövs för att spela golf ganska dyr jämfört med många andra sporter. Vikten av en bra utrustning kan dock inte underskattas. Om du vill bli en så bra golfspelare som möjligt och du känner att du har utrymme i plånboken, är det därför en god idé att lägga en liten extra slant på utrustningen. Framför allt att hitta en riktigt bra golfklubba som du känner dig fullt bekväm med är något som kommer underlätta ditt golfande.