Rätt utrustning för golf
Historia och kuriosa

Rätt utrustning för golf

Det talas ofta om att golf är en materialsport och visst ligger det något i det. Man behöver en hel del utrustning för att kunna börja med sporten, även på nybörjarnivå. Ju högre upp du kommer och desto duktigare du blir så kommer du också vilja ha mer och bättre utrustning som underlättar för ditt spelande och som tillåter dig att utvecklas ytterligare.

Som nybörjare behöver du i första hand ha funktionella kläder som ger dig en stor rörelsefrihet. Kläderna bör vara mjuka och ha väldigt mycket stretch. Det är inte roligt att spela när din tröja begränsar din swing. Som nybörjare fungerar det gott och väl att ha vanliga träningskläder från till exempel eStore och ett par sköna, stabila skor. Det är också värt att investera i en bra golfhandske för att undvika att få blåsor på händerna.

Golfkläder och skor

När du har spelat ett tag, provat på sporten och känner att golf faktiskt är något för dig, då är det dags att uppgradera din utrustning. Dels att införskaffa riktiga golfkläder och golfskor. Gällande golfskor så är det en smaksak om man gillar de som är dubbade eller inte. En del gillar dubbar för att man får bättre fäste, framförallt när gräset är blött, medan andra inte upplever att de kan rotera fötterna i swingen med dubbar i skorna.

När du har blivit säkrare i din swing och inte längre slår bort så många bollar är det också en god idé att investera i ett par dyrare bollar. Man tror inte att det ska göra så stor skillnad men alla golfbollar är olika. De är olika hårdhet och olika funktioner för bollarna som passar olika golfare beroende på slag, klubba och swing.

Olika golfklubbor

Du kanske också vill uppgradera dina klubbor. Som nybörjare kanske du köpte ett begagnat set innehållandes järnklubbor, en driver och en putter ihop med en bag. Men nu upptäcker du att drivern inte gör dig rättvisa och den där puttern är egentligen inte så bra. För att få ut max av din swing så är det en god idé att gå till en riktig golfbutik och få hjälp med att prova ut en driver. Där kan man med hjälp av simulatorer se exakt hur din swing ser ut, vad du behöver ha för klubba och vad det ska vara för grepp på klubban.

Det kan också vara läge att prova ut en ny putter då det också är väldigt individuellt vad man gillar och vad man spelar bäst med. En del gillar putter med långt skaft, andra vill ha lägre, en del vill ha en bred putter och andra smala. Det gäller att prova sig fram och på många golfbutiker finns det även möjlighet att prova olika putter.