Golfbanor och kultur i Sverige
Generellt om golf

Golfbanor och kultur i Sverige

I Sverige har det spelats golf sedan slutet av 1800-talet. Med det i åtanke är det ganska lätt att tänka sig att det finns en utbredd golfkultur i vårt avlånga land, vilket det också gör. Däremot har golf på vissa platser varit stämplat som något som inte vem som helst kan ägna sig åt, antingen för att det bara ansetts vara för pensionärer och/eller för att det har ansetts kosta för mycket. I följande text får du mer information om varför golfen haft det här ryktet i Sverige och vad den har för rykte idag.

Banor och golfkultur i Sverige

Den första golfbanan som dök upp i Sverige finns i en ombyggd version fortfarande kvar idag och ägs av Ryfors GK, den är från 1888. Det är inte den ursprungliga banan som finns kvar, utan idag är det en annan bana. Om du är intresserad av golf och vill resa runt på en golfsemester i Sverige så kommer här är en lista med förslag på några av de många golfbanor som finns att tillgå.

Det svenska golfförbundet bildades 1904 och sedan dess har deras verksamhet hjälpt den golfkultur som finns i Sverige idag. Och Intresset för golf har bara blivit större. I takt med att Sverige har fått flera professionella golfspelare att följa och relatera till så har också intresset ökat. Det ökade som mest under 1990-talet enligt experternas statistik. Det berodde förmodligen på det så kallade “svenska golfundret” som drog genom landet i slutet av 80-talet.

I Sverige arrangeras det två stora golftävlingar per år, HP Open och Scandinavian Masters. Antalet golfklubbar i Sverige har varierat något under årens lopp. Numera finns det över 150 stycken golfklubbar och med dem nästan lika många banor att spela på. Det gör att det finns gott om möjligheter för att förbättra ditt spel.

Golfkulturen i Sverige är fortfarande fungerande och trots att det inte är lika många som spelar nu som i slutet av 90-talet så finns det fortfarande ett stort intresse för sporten.

Svenska Golfförbundet

Förbundet har som bekant funnits sedan 1904 och bedriver fortfarande verksamhet. Deras främsta mål är att värna om golfens plats i ett fungerande samhälle. Det innebär framför allt att de stöttar och hjälper de svenska golfklubborna med allt de kan tänkas behöva hjälp med.