Utvecklas som golfspelare
Historia och kuriosa

Utvecklas som golfspelare

Golf är en sport som ställer både mentala och fysiska krav på utövarna och det krävs otaliga träningstimmar för att bli riktig bra på golf. Dels måste svingen, putten och koncentrationsförmågan övas upp och dels behövs allmän fysträning för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig den specifika golfträningen. Tyvärr tar golfträning mycket tid och det är inte alltid lätt att hinna med träningen i det hektiska vardagspusslet. Ett sätt för att hitta tid till träningen är att kombinera golfen med umgänge med familjen eller vännerna. Genom att till exempel spela minigolf i Stockholm på O´Learys Mall of Scandinavia Minigolf kan shoppingrundan med familjen avslutas med en minigolfrunda då du kan träna på din putt.

Specifik golfträning

Golf har länge varit förknippat med överklass och män i rutiga byxor, men bilden av sporten håller på att förändras. Svenska golfförbundet arbetar idag aktivt med att göra golf till en sport för alla samhällsklasser, kön och åldrar. Att träna golf kräver inte någon extrem styrka eller uthållighet utan istället handlar golfträning om koncentration, smidighet och precision, vilket passar även dem som inte älskar att bli svettiga och få darrande muskler efter ett träningspass. Om du är nybörjare på golf bör du gå en introduktionskurs, men för dig som har spelat ett tag gäller det att hitta övningar som kan ta ditt golfspel till nästa nivå. En bra övning är att visualisera slaget innan du slår på riktigt. Tack vare att hjärnan redan har sett rörelsen kommer signalen till kroppen som ska utföra slaget att gå fram lättare och dina chanser att slå rätt ökar. En annan bra golfövning är att byta mål så ofta som möjligt och att träna på närspel. Gör även träningen så tävlingslik som möjligt för att öva upp din koncentration och fokus. Om du har spelat länge och hamnat på en platå är ibland det enda som hjälper att att boka en timmes privatlektion med en duktig golftränare för att få tips och feedback på vad du kan förbättra i ditt golfspel.

Allmän fysträning – viktigt för golfspelaren

Det är inte bara den specifika golfträningen som krävs för att utvecklas som golfspelare utan även allmän fysträning är viktig. Med ökad balans och kroppskontroll blir svingen mer effektiv utan att spelaren behöver ta i lika mycket, vilket i sin tur leder till bättre precision i slaget. Grunden i fysträningen är bålstyrka eftersom en stark bål är grunden i all styrka och gör att svingen blir bättre. Även bra rörlighet och balans är viktigt för golfare liksom att undvika överbelastningsskador. Många golfspelare drabbas av besvär i axlar, handleder och ländrygg och behöver därför stärka upp dessa partier för att undvika skador som gör att de måste ta en paus från golfen.