Golfklubbor och golfklubbar
Generellt om golf

Golfklubbor och golfklubbar

För att kunna spela golf och vara en del av den omfattande svenska golfkulturen så är två saker viktiga. Dels är det viktigt att ha bra golfklubbor och känna till vilka verktyg du behöver för att lyckas så bra som möjligt och utöver det är det en klar fördel att tillhöra en golfklubb. Det är framför allt viktigt om du vill utveckla ditt spelande och få hjälp att nå dina mål som golfare.

Golfklubbor och andra verktyg

Oavsett om du vill spela för att det är roligt eller om du vill bli en professionell golfspelare så behöver du en viss typ av utrustning. De flesta som har besökt en golfbana någon gång vet att en golfspelare behöver speciella skor, ett gäng olika klubbor, golfbollar, peggar och mycket mer. Om du vill prova att spela en omgång golf kan de flesta klubbar hyra ut de verktyg som du behöver. Men om du vill spela mer än någon enstaka gång behöver du införskaffa alla prylar själv.

Golfklubborna brukar delas in i några olika kategorier. Träklubbor, järnklubbor, wedgar och putter är de kategorierna klubborna oftast delas in i. Dessutom behöver du bollar och peggar för att du ska kunna spela. En varierad golfbag innehåller lite av varje ur kategorierna, oftast ett par träklubbor och järnklubbor, en putter, några peggar och ett par bollar.

Golfklubbar som du kan vända dig till

Alla län i Sverige har en golfklubb eller ett golfsällskap idag. I de flesta län finns det fler än en dessutom. Men alla klubbar har sina egna regler, även om spelets regler gäller för alla. Här finns en lista på några oskrivna regler som kan vara bra att känna till.